Hoe zet ik mezelf in de markt?

Een vraag van een startende coach:"Sinds een tijdje ben in naast mijn vaste baan, zelfstandig creatief coach en trainer. Mijn grote struikelblok is: Hoe kom ik aan klanten? Wat kan ik nog meer doen naast mijn website en Facebookpagina? Ik heb al van alles geprobeerd maar het levert weinig op."

Mijn antwoord: veel coaches en therapeuten worstelen met dit probleem. Er is een duidelijk verschil tussen succesvolle en niet succesvolle coaches. Zij hebben focus. ALLE succesvolle coaches die ik ken, hebben een specifiek probleem en een specifieke doelgroep waar ze zich op richten. En daar profileren ze zich mee, veel minder met de methode.

Dat is eigenlijk ook logisch, want jij gaat ook niet naar een fysiotherapeut omdat je fysiotherapie nodig hebt (methode), maar omdat je last hebt van je rug. Dus je zoekt iemand die kan helpen met rugklachten (probleem) en als zij zich dan ook nog specifiek richt op vrouwen in de overgang (doelgroep) en jij bent zo'n vrouw, dan ben je al bijna klant.

Nog even dit... Kiezen betekent niet dat je mensen buiten je doelgroep niet meer mag helpen! Het betekent alleen dat je je in je communicatie niet meer op iedereen richt, dus veel specifieker bent. Het wordt vanzelf gemakkelijker te kiezen naar welke netwerkborrel je wél gaat, of waarover je je blog gaat schrijven. Je aandacht richten levert tijd op én klanten.

Wat zeg je nou als men vraagt wat je doet:

  • "ik help hoog opgeleide mensen met burn-out klachten" (Marina Schriek)
  • "ik coach sprekers in geloofwaardig (s)preken (Paulien Vervoorn)
  • "ik heb een praktijk in verliesbegeleiding bij rouw en echtscheiding, voor kinderen,jongeren, jong volwassene en hun ouders" (Tineke van Asseldonk)
  • "ik help mensen bij het (her)vinden van hun innerlijke kracht, in hun zoektocht naar eennieuwe baan (Mona la Maître).
  • Ik heb net een coachingstraject afgerond met Ina Geisler, www.klaprooscoaching.nl, haar focus: naasten van verslaafden en andere mensen beter leren voelen en grenzen aan geven.

Wat is of wordt jouw focus? Reageer hieronder en ik zal je feedback geven om hem nog scherper te krijgen. Jullie kunnen daar ook elkaar helpen in de fine-tuning van je 'elevator pitch' (want daar is dit een verkorte versie van).