Beren vangen - hoe ga je om met waar je tegenop ziet?

Dit blog heb ik bijna 2 jaar geleden geschreven maar in de drukte nooit gebruikt, nu is het door drukte juist fijn om hem in te zetten, en ik sta nog steeds volledig achter de inhoud. Baby Mart wordt al groot, 5 maanden nu, net tandjes gekregen, en grote zus is (meestal) heel lief en eigenlijk altijd "blij op hem ". Dat is wederzijds, hij kijkt altijd superblij als ze door zijn blikveld heenkomt. Ik ben weer volop aan het werk, maar merk wel dat ik minder kan plannen, omdat ik ook steeds tussendoor moet kolven, en soms gewoon teveel slaapgebrek heb. Hoort erbij, maar extra belangrijk om "slim" te werken dus.


Ik was (eind 2012) al een half jaar van plan om een e-boek te schrijven, maar het kwam er steeds niet van. Totdat ik het vertelde aan een collega en zij me vroeg wat me tegenhield. "Ik heb niet genoeg tijd en rust om m te schrijven" zei ik. Ik dacht namelijk dat het me minstens een week zou kosten. Zij raadde me aan om 2 dagen te blokken in mijn agenda hiervoor, en zei er nog bij dat ik waarschijnlijk aan het eind van dag 1 al meer dan halverwege zou zijn. "Het zit allemaal al in je hoofd, je hoeft alleen nog even de rust te nemen om het op te schrijven!"

Uiteindelijk had ze meer dan gelijk, twee keer een middag was voldoende voor versie 1. Daarna heb ik uitgebreid feedback ontvangen van de eerste lezers (dank daarvoor!), en dat kostte nog enkele uren werk om te verwerken. 2 dagen was dus ruim gepland :)

De basis van mijn e-boek ligt in een tiental uitgebreide handouts, allemaal de afgelopen 10 jaar al geschreven over het onderwerp Slim Werken. Maar ik was bang dat ik daarmee maar een half boek zou hebben, en dat ik de handouts zelf nog heel erg zou moeten omschrijven om het tot een geheel te smeden. Dat viel dus reuze mee in de praktijk (zoals zo vaak met beren).

Om mezelf ertoe te zetten om te starten met schrijven heb ik zelf een deadline gezet: ik heb jullie allemaal uitgenodigd voor de workshop Slim Werken op 11 januari 2013 en daarbij met mezelf afgesproken dat ik NIET de handouts geprint ging uitdelen, maar achteraf alles in een e-boek aan de deelnemers te geven.

Ook heb ik mijn beer in stukjes gehakt: eerst maar eens even alle handouts aan elkaar plakken, dan gaten inventariseren (was er maar een), dan de hele tekst doorlopen en aan elkaar schrijven (einde middag 1), dan layout maken, interne bookmark-links maken (dat was nog wel een paar uur werk), pdf maken, mailen, feedback vragen, feedback verwerken.

Wat ook heel erg hielp is jullie feedback op mijn blog van januari. Meestal schrijf ik mijn blog eerst in concept en ga ik er dan nog een paar keer aan schaven voordat hij weggaat. Daar had ik afgelopen keer geen tijd voor, en ik twijfelde dan ook of het goed was dit keer. Grappig genoeg kreeg ik meer positief commentaar op dit blog dan op alle eerdere, dus blijkbaar kan ik beter eerder stoppen met redigeren, dan blijft het spontaner :-) Graag dus ook dit keer weer feedback van jullie, liefst via wordpress, want dan hebben de andere lezers er ook wat aan!

Wat zijn jouw beren? Onderzoek ze:

  • Is dit echt waar? Of is het waarschijnlijk minder erg/anders? Vraag het aan iemand met ervaring.
  • Wat kan me helpen om deze stap te nemen? In mijn geval een deadline zetten en ruimte creeren in mijn agenda.
  • Hak de beer in stukjes, in hap-klare brokken, maak zo zo concreet dat je per brok weet hoe je dat moet doen.
  • Vraag feedback en gebruik die ook!
  • Waarom wil ik deze stap nemen? Als je gemotiveerd bent dan is het gemakkelijker om spannende dingen te ondernemen. Zie ook mijn eerder blog Motiveer jezelf en de ander!

Wil je het gratis e-boek "Slim Werken voor ZZP-ers" ontvangen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

Graag jullie reacties op dit blog via:

emmyhagenaars.wordpress.com